X
    Categories: Aktuality

Konference URBIS SMART CITY FAIR 2019 (report)

Dvoudenní mezinárodní konference URBIS SMART CITY FAIR 2019 představila zástupcům veřejné správy, krajů, měst, obcí a dalším návštěvníkům koncept chytrého města a regionu. Veletrh se odehrával na brněnském výstavišti ve dnech 5. a 6. června 2019. Své úspěchy, novinky a vize v „smart“ oblasti prezentovali jednak představitelé samosprávy z různých míst Evropy, dále také vědci z institutů zabývajících se urbanismem a mobilitou, a především firmy nabízející řešení a inovace pro moderní města. Ačkoliv nešlo primárně o geoinformatickou akci, mají v konceptu smart city nezastupitelnou roli kvalitní a dostupná data, a to především ta prostorová.

Program probíhal v sedmi souběžných blocích, které reprezentovaly nejvýznamnější oblasti, ve kterých se uplatňuje chytrý přístup. Hlavní program probíhal na URBIS pódiu, kde byly představeny vize, cíle a možnosti rozvoje různých regionů a technologií v budoucnosti.

URBIS pódium

Konferenci zahájila ve středu ráno primátorka Brna Markéta Vaňková. Na tu navázali politici, kteří představili aktuální projekty a výzvy, ze kterých je možné smart aktivity financovat. Spíše jako hudba vzdálené budoucnosti vypadala v českých podmínkách vize Sabiha Gatea Khisafa o HyperloopuTT. Blíže k současnosti měla přednáška Lukáše Hataše o budoucnosti elektromobility. Ve čtvrtek se pak na URBIS pódium postavili zástupci měst Vídeň, Gdyně, Poznaň, Pardubice, Kolín, Prešov,Novi Sad, Alba Julia, Lublaň a Nemishave. Spojovaly je hmatatelné výsledky v inovacích a budování chytrého města. Vznikla tak ideální příležitost pro sdílení zkušeností.

Digitální město

Kromě známých produktů jako jsou chytré koše zde byly představeny zajímavé projekty pro podporu rozhodování. Jan Labohý z WorldFromSpace ukázal službu, která umožňuje na základě volně dostupných dat z družic Sentinel připravit podklady pro územní plánování. Příkladem může být tvorba teplotních map, rozmístění zeleně, nebo dnes aktuální ohrožení suchem. Dalším zajímavým projektem je GoodVision, který je alternativou k běžnému, ať už manuálnímu nebo automatizovanému sčítání dopravy. Z videa pořízeného běžnou dopravní kamerou je tato služba schopna vypočítat přepravní proudy, počet vozidel, případně identifikovat typické chování účastníků silničního provozu. Celý produkt je založen na algoritmech hlubokého strojového učení a umělé inteligence. V současné době funguje kompletně v cloudu jako SaaS.

S netradiční přednáškou přišel velký propagátor svobodného softwaru a spoluzakladatel Free Software Foundation Richard Stallman. Jeho životní filosofií je vyhýbat se všemu, co není svobodné, ať už jde o operační systém nebo vyhledávač Google. Vše zakončila dražba plyšového prasete na podporu svobodného software.

Velmi zajímavý příspěvek měl Michal Bočvarov z dopravního podniku Ostrava, který je znám jako lídr v inovacích ve veřejné dopravě. Analýza dat, většinou prostorových zde probíhá pomocí BI. Nejvíce prý potěší každá smazaná tabulka v Excelu, kterou nahradí právě BI. Michal Jakob z ČVUT Praha představil multimodální vyhledávač dopravních spojení AnyRoute. Ten dokáže nakombinovat veřejnou dopravu, auto, kolo, taxi, carsharing i bikesharing. Tento produkt získal cenu Zlatý Urbis za nejlepší počin veletrhu.

CITY:ONE arena

Místem, kde se spíše diskutovalo než prezentovalo, byla CITY:ONE ARENA. Zde se potkávala odborná veřejnost s politiky a společně hledali řešení aktuálních výzev a problémů. Uvolněnou atmosféru této arény navozovaly také dvě pohovky umístěné na pódiu, které sloužily právě pro samotné diskutéry. Otevřena byla témata nového pohledu na zastávku, knihovnu nebo dostupnost bydlení. Napříč všemi tématy rezonovala myšlenka, že nemá smysl budovat solitérní prvky, jakou dnes bývá jedna solární lavička uprostřed parku, ale je důležité vytvořit standardizovaná a síťová řešení založená na analýze dat a potřeb občanů.

Udržitelná doprava

Dopravní sekci měl pod záštitou koordinátor veřejné dopravy v Jihomoravském kraji KORDIS, který touto formou slavil 15 let své existence. Všemi prezentacemi rezonovaly pojmy jako Mobilita jako služba (MaaS), multimodální a intermodální vyhledávače pro cesty door-to-door kombinující různé druhy dopravy a možnost využití elektrobusů. Z lokálních témat představil Květoslav Havlík analýzu P+R parkovišť v Brně, možnosti jejich využití a srovnání s veřejnou dopravou. Upozornil také na známý problém nedostatečné kapacity těchto parkovišť.

Dalšími tématy byly voda, energetická politika a chytré čtvrti – chytrá správa. Voda je v oblasti smart city novým tématem, ale její význam s klimatickými změnami nabírá na důležitosti. Bude tak třeba čím dál více řešit problémy zásobování, sucha a povodní. Energetická politika byla ukázkou spolupráce mezi politiky a univerzitami. V sekci chytr é čtvrti pak probíhal replikační workshop – učíme se od těch nejinovativnějších.

" Jan Masopust : ."