Ladislav Čapek: Geosense se chystá do Silicon Valley, ale jak jsme vlastně začínali? (rozhovor)
Společnost Geosense, která se zabývá mapovými portály, informačními systémy a sběrem dat, byla založena na konci roku 2009. Vlajkovou lodí společnosti je geoinformační systém Mapový portál, který se vyznačuje jednoduchostí ovládání a finanční dostupností. V portfoliu firmy se nachází i univerzální systém UNIS určený pro tvorbu aplikací pro koncové uživatele a informační systém pro střední a malé firmy ISA. Její jednatel Ladislav Čapek o své práci v oborech geodézie a IT mluví s velkým nadšením.
Geosense chystá do Silicon Valley. Co je na tom pravdy?
Do Silicon Valley skutečně letíme. Pojedeme tam díky úspěchu v projektu agentury CzechInvest. Díky získanému grantu odjedeme v lednu 2013 do USA. Je to pro nás velká příležitost, protože Silicon Valley představuje srdce technologického světa, kde sídlí firmy, jako je Google, Apple nebo Facebook. Naším cílem je v Americe pracovat na nových produktech, vylepšit ty stávající a najít nové partnery.
Pro Vás je to vlastně takový návrat domů, neboť jste v Americe několik let působil. Jak jste se do USA dostal poprvé?
Vše začalo na katedře vyšší geodézie na ČVUT, kam jednou přijel pracovník z americké univerzity a nabídl mi, abych jel do USA počítat geoid pro NASA. Bohužel jsem v té době neuměl anglicky, a tak jsem nemohl. Rozhodl jsem se s tím něco udělat a v roce 2001 jsem i s kamarádem odletěl do Spojených států za prací.
Co jste dělali?
Studentské práce, uklízeli jsme pokoje a myli záchody v hotelu. Přitom jsme byli oba doktorandy na vysoké škole, já měl v Česku svoji první firmu. Po měsíci mi došla trpělivost, vzal jsem naspořené peníze a vyrazil objíždět geodetické kanceláře. U každé jsem zastavil a lámanou angličtinou se jim snažil vysvětlit, že jsem geodet z Česka a „chci pro vás pracovat“. Dali mi tak akorát dotazník na vyplnění a poslali mě dál (smích).
Nakonec se ale zadařilo?
Shodou okolností ano. V Alpine Enterprises jsem získal práci na zaměřování geoinformačního systému pro jejich záchranný systém. Z nekvalifikovaného zaměstnání jsem se dostal na skutečně odbornou pozici. O první sezoně v Americe jsem napsal článek „Zeměměřičem v Americe“, který vyšel v odborném časopise a od té doby asi deset let visel na nástěnkách v geodetických kancelářích. Mnoho lidí mi psalo, abych jim poradil, jak mají najít práci v Americe.
Mluvíte o první sezoně. Jak dlouho jste v Americe zůstal?
Poprvé krátce. V roce 2002 jsem se vrátil do Čech, abych záhy odjel na studijně-vědecký pobyt do Egypta. Bylo to velice zajímavé, zaměřoval jsem například podzemní hrobky s českými archeology, prováděl nivelaci a gravimetrická měření u Asuánské přehrady či velmi přesné měření GPS na Sahaře. Poté jsem zamířil na další zahraniční stáž, tentokrát do Dánska. To byla profesně cenná zkušenost, neboť Dánsko je evropskou jedničkou v geoinformačních systémech. Univerzita v Aalborgu navíc spolupracovala s prestižními firmami i státními úřady, takže člověk byl dennodenně v kontaktu se zkušenými profesionály.
Do USA jste pracovně jezdil každý rok. Co byl Váš největší profesní úspěch „za mořem“?
Úspěchem určitě je, že jsem jako český geodet působil ve vedoucí pozici ve dvou prestižních firmách. Co se mi ale skutečně podařilo, bylo založení vlastní geoinformační firmy, která se zabývala outsourcingem geodetických zakázek do ČR, mapovými servery a 3D mapami.
Proč jste se tedy rozhodl vrátit v roce 2006 domů do Čech?
Stáli za tím především osobní důvody, neboť jsem si řekl, že v 31 letech je pomalu čas přestat myslet jenom na kariéru a věnovat se i osobnímu životu. Po návratu do Čech jsem však stejně pokračoval v kočovném životě, neboť mi přišla nabídka z Intergraphu, což je druhá největší GIS firma na světě. Měl jsem v ní na starost rozvoj obchodu v regionu Jihovýchodní Evropy a Izraeli.
Jak jste se dostal k založení Geosense?
Může za to vlastně Intergraph, který mi zaplatil studium švýcarského MBA na University of New York (smích). Během studia jsem se spřátelil s Honzou Zvoníkem a pověděl mu o svém nápadu na založení geoinformační firmy. Jemu se plán zamlouval a na konci roku 2009 jsme založili Geosense.
Jaká byla Vaše vize při vzniku firmy?
Geoinformační systémy byly v České republice velice drahé, obce stály od statisíců po miliony korun, což si většina z nich nemohla dovolit. My jsme si řekli, že půjdeme opačnou cestou. Z GIS jsme udělali spotřební zboží, které by si mohl dovolit každý.
Jak se Vám s tímto plánem dařilo?
Ze začátku to bylo těžké, vše se zlomilo až po dvou letech. V polovině roku 2010 jsme měli pouhé tři zákazníky, dnes již okolo 1500 měst a obcí používá náš GIS. Z malé firmy jsme se za dva roky stali jedničkou na trhu, která má 20 stálých zaměstnanců a 15 partnerů v regionech.
Co je podle Vás základem úspěchu Geosense?
Určitě dobrý nápad, neboť model GIS, se kterým jsme přišli, byl skutečně revoluční. Dále je potřeba mít tým schopných lidí, kteří jsou do své práce zapáleni a dělají ji rádi a dobře. Spokojený zákazník je pro nás ta nejlepší reklama. Starostové mezi sebou často komunikují, a když jsou s něčím spokojeni, nebojí se to doporučit.
Co může Váš geoinformační systém oproti konkurenci nabídnout?
Je toho docela dost. Náš GIS „Mapový portál“ zvládá i ty nejkomplikovanější funkce a přitom je jednoduchý na používání. Pro představu, manuál k němu tvoří pouhé dva listy A4. Další výhodou je příznivá cena, neboť základní funkce Mapového portálu jsou k dispozici naprosto zdarma. Složitější funkce stojí obec maximálně několik desítek tisíc korun. Mapový portál je navíc kompletně online a je dopředu zaplněn daty pro všechny obce v ČR i na Slovensku. Díky tomu je s ním možné začít ihned pracovat a systém je stále aktuální.
K čemu lze Mapový portál využít?
Pro starosty jsou asi nejdůležitější funkce spojené s katastrem nemovitostí. Jedna obec díky našemu GIS například zjistila, že roky vlastnila pozemky pod průmyslovými objekty, které mohla využívat k pronájmu. Zajímavý je i plán inženýrských sítí, povodňových pásem nebo možnost zobrazit na mapě územní plán.
Co je podle Vás budoucností GIS?
Budoucností je virtuální realita, kterou do určité míry zvládáme již dnes. Náš geoportál vám ukáže například přelety letadel v reálném čase. Pokud ho spojíte s mobilním zařízením s GPS, můžete se pomocí našeho 3D geoportálu snadno zorientovat a najít nejbližší obchod, bankomat nebo restauraci.
Soustředí se Geosense pouze na geoinformační systémy?
Ne, v našem portfoliu je například nástroj „Geosense UNIS“ určený pro tvorbu vlastních informačních systémů. Dalším produktem je systém „Naše obec“, který propojuje funkce geoportálu a UNISu a dokáže tak spojit mapovou i evidenční část agendy obce. Součástí našeho portfolia je ale i GIS Geosense Desktop nebo informační systém ISA. Zákazníkům dodáváme také mapové výstupy, 3D vizualizace a videa i zajišťujeme různé služby sběru dat.
Plánujete expandovat do zahraničí?
Už se nám to podařilo. Kromě zmíněné Ameriky, jsme v letos v září založili pobočku Geosense na Slovensku a už máme první zakázky. Obzvlášť pyšní jsme na vyhrané výběrové řízení na turistický portál pro Bratislavu.
Zdroj: Geosense, redakčně upraveno a zkráceno.