Location-based services přináší revoluci do mobilní reklamy
LBS (Location-based services), neboli služby založené na poloze uživatele, by mohly podle odhadů dosáhnout celosvětových příjmu až 10 mld. USD do roku 2016. Největší podíl, přes 50 %, by měla přinést reklama v LBS vyhledávání (reklama, která se bude měnit v závislosti co a kde hledáte). Tuto analýzu provedla nedávno firma Strategy Analytics, která uvádí, že největší překážkou jsou obavy uživatelů o jejich soukromí, a to především s ohledem na polohu. O sledování zařízení s iOS, především iPhone, jsme psali v článku Nech(ce)te se sledovat? či v bleskovce z českého prostředí Sledování, nebo špehování?.
Firma ve své analýze uvádí, že je sice stále příliš brzy hodnotit tento trh, ale že LBS (a především LBS-reklama) má potenciál stát se vysoce výnosnou, protože se zaměřuje přímo na specifické skupiny uživatelů, což je velice lákavé pro zadavatele reklamních kampaní. V této oblasti existuje mnoho možností, jak doručit vysoce specializovanou a lokalizovanou reklamu do tak osobního zařízení jako je například smartphone či tablet.
O tom, že velké firmy věří v budoucnost LBS, svědčí fakt, že Ebay nedávno koupila firmu WHERE podnikající v oblasti geosociálních sítí (podobně jako např. Foursquare), či spuštění Google peněženky pro mobilní zařízení, o které jsme psali v článku Budoucnost (geo)informatiky? – Google peněženka?, stejně tak jako nedávný článek o PayPal platbách mezi mobilními telefony.
Firmy vidí vysoký potenciál především v mobilní reklamě, která podle analýzy BIA/Kelsey vytvořila jen v USA zisk 491 milionů USD za rok 2009 a odhaduje se, že v roce 2014 to bude již 2,9 mld USD. Takový nárůst samozřejmě láká všechny velké hráče na IT i reklamním trhu. Firmy se budou snažit pochopit, podle chování uživatele, co chce a přinést mu cílenou reklamu až do jeho mobilního zařízení.