GISportal
Jedeme i díky Vám

Milan Jindáček: Neprodáváme GIS

Další rozhovor ze série „Cesty k úspěchu“ si před víkendem či o víkendu můžete přečíst na našem webu. Vyzpovídali jsme tentokrát pana Milana Jindáčka ze společnosti SmartGIS a GISCONSULTING, jež ještě za svých studijních let vlétl s kolegy na geoinformatický trh v Česku. Příjemné čtení.

• Můžete se našim čtenářům prosím krátce představit ve 2-3 větách?

Je mi 31 let, žiji v Olomouci a podnikám 8. rokem v oblasti geoinformatiky prostřednictvím firmy SmartGIS s.r.o. a značky GisConsulting. Jsem bezdětný a ve volném čase si užívám cestování a všeho, co je s tím spojené.

• Co jste studoval a jak jste se dostal k oboru?

Po gymnáziu jsem šel studovat na Katedru geoinformatiky v Olomouci. Od základní školy mě bavil zeměpis, od 5. třídy se bavím s počítačem, a tak právě geoinformatika pro mě byla skvělou alternativou, která spojovala oba mé zájmy. Do mého nástupu na Univerzitu Palackého jsem slovo geoinformatika neslyšel, a tak pro mě tento obor byl celkem záhadný, což ve mně vzbuzovalo obrovskou zvědavost a vzápětí touhu po poznání.

• Jaké jste měl známky ve škole? Vždy samé jedničky?

Snad jen v první třídě jsem měl samé jedničky, tedy jednu jedničku. Později mé známky byly lehce nadprůměrné. Během roku nějaká ta „kule“ přiletěla, ale na vysvědčení byla nejhorší trojka – z chemie, fyziky a někdy i z biologie. Fakt je, že chemie mi dala na gymnáziu zabrat a v pololetí snad hrozila i čtyřka. Naštěstí je to už za mnou. 🙂

• Kdy jste se poprvé setkal s tím, co nyní děláte? (GIS, kartografie, GIT aj.)

S mapou jsem se setkal už jako malý kluk, když jsme s tátou chodili nebo jezdili na běžkách po horách. Po odborné stránce to bylo až na dni otevřených dveří Katedry geoinformatiky těsně před přijímačkami. To znamená na jaře 2001.

• Jaké byly začátky ve firmě a proč jste se zaměřili zrovna na to, co nyní děláte?

Začátky podnikání byly spontánní a v jistém slova smyslu vzrušující. Vlastně to byl takový studentský pokus, zda-li s kamarádem dokážeme realizovat vlastní nápady a jestli o ně bude trh stát. Takové koketování s podnikáním začalo už během studia na VŠ. První svoji firmu jsem pak založil v roce 2008 se zaměřením na implementaci geoinformačních systémů v oblasti archeologie, památkové péče a také ve veřejné dopravě. Proč v těchto segmentech? Integrovaným dopravním systémům jsme jako první v ČR dokázali nabídnout interaktivní řešení plánů a map linek veřejné dopravy. Archeologie si nás našla sama – jednou nám přišla poptávka a my vytvořili první komplexní geoinformační systém, který v tomto segmentu neměl obdoby. To byl odrazový můstek.

• Jaké je filosofie vaší společnosti?

Přinášet našim zákazníkům inovace, které jim usnadní, zpřesní, zrychlí nebo zlevní jejich činnost. Zaměřujeme se na reálné benefity plynoucí z GIS a ty de facto prodáváme. Neprodáváme GIS.

• Co podle Vás musí mít úspěšná firma?

Bez kvalitního vedení, které umí sestavit a koučovat tým šikovných lidí a které umí hospodařit, nemůže existovat zdravá firma. Zákazníkům musíte mít co nabídnout – takže je třeba mít dobré nápady a sílu dotáhnout je až do podoby konkrétního produktu či služby, což zase obnáší další nároky na celý tým.

• Jak se projevila na geoinformatickém trhu dluhová krize?

Tu krizi jsme ekonomicky pocítili v letech 2010 a 2011. Zákazníci přezkoumávali každou utracenou korunu. Tento jev zpětně považuji za důležitý a za báječný stimul – doba nás donutila dělat věci skutečně praktické a účelné. Naučili jsme se vyčíslovat ony přínosy našich řešení. Jde o částky statisíců až jednotek miliónů, které umíme našim klientům šetřit.

V horším případě došlo k určitému hysterickému zastavení všech investic a to ze strachu z tolik proklamované krize a to nebylo příjemné ani pro nás, ale ani pro samotné zákazníky.

• Je na dnešním geoinformatickém trhu segment, který by zasluhoval více pozornosti?

Co je to geoinformatický trh a kde jsou jeho hranice? My takový neznáme. Určitě existují lidské činnosti, pro které by byly geoinformační nástroje užitečné.

• Má smysl dnes zakládat novou firmu (např. absolventy VŠ)?

Určitě ano! Ale musí to mít smysl pro toho konkrétního člověka, který bude leader dané společnosti. Hnacím motorem by mělo být nadšení pro věc a touha po seberealizaci. V každém případě je to zkušenost k nezaplacení, kterou v zaměstnaneckém poměru není možné získat.

• Jaké je Vaše nejoblíbenější hlavní jídlo, nápoj a dezert?

Pečený humr s česnekovým máslem a grilovanou zeleninou. Jsem velký příznivec kvalitních čínských čajů. Mým favoritem je zelený čaj „železná bohyně milosrdenství“, kterou mi vozí kamarád z Číny. Co se týká dezertů, tak mám moc rád domácí ovocný piškotový dezert, co se musí před servírováním vychladit v ledničce.

• Jak trávíte svůj volný čas?

Na kole, povídáním s přáteli, cestováním a prací na vnitřním seberozvoji.

• Chtěl byste něco vzkázat čtenářům GISportal.cz?

Chtěl bych jim popřát krásný den!

 

Share
Share