Návštěva do Oculus research labu v Pittsburghu
Minulý týden jsem měl možnost podívat se do vývojové laboratoře Oculus VR, divize Facebooku, která se zabývá vývojem headsetu pro virtuální realitu (VR). Oculus začal v roce 2012 jako kampaň na komunitním crowdfundingovém portále Kickstarter s cílem vybrat 250 tisíc USD a podařilo se jim vybrat 2,5 milionu USD. Po dvou letech Oculus koupil Facebook za 2 miliardy USD. V současné době se jejich produkt Oculus Rift prodává za cca 400 USD.
Já jsem měl možnost otestovat sadu Oculus Rift, která mimo VR „brýle“ obsahuje i sluchátka a dva ovladače, které vypadají každý jako polovina Playstation konzole. Jako geografa mě nejvíce zajímaly možnosti map a využití VR v GIS. V rámci testu jsem vyzkoušel Google Earth aplikaci pro Oculus a musím uznat, že jsem byl absolutně užaslý, jak skvělá tato klasická Google aplikace ve VR prostředí je. Rychlost a plynulost pohybu byla vynikající a možnost „letět“ z vesmíru až na StreetView úroveň byla překvapující. Mapě v aplikaci se dát procházet/prolítávat a volně měnit pohled mapy a pohled StreetView. Samozřejmě, že při rychlém přiblížení na úroveň domů a ulic je potřeba chvíli počkat, než se vyrendrují veškeré detailní tvary a textury, ale po zkušenosti s některými akademickými pokusy o 3D či pseudo-3D vizualizace, byl pro mě Oculus Rift velmi příjemným překvapením.
Bohužel zatím neexistuje příliš geo/GIS aplikací, které by dokázaly využít potenciál, který tato technologie nabízí – od vizualizace povodní, přes územní plánování až po didaktiku geografie. Co by napadlo Vás, jako ideální aplikace pro tuto technologii v GIS průmyslu? Odpovědi můžete vkládat do komentářů pod článkem.
A ještě mám pro Vás jednu hádanku, co je/kde „jsem“ na obrázku níže?