Několik zásad toho, jak ideálně vést akademický tým
Dovolili jsme si přeložit a přetisknout několik tweetů švédského profesora Matse Björklunda o tom, jak by mohly vypadat akademické týmy. Přejeme všem českým i slovenským akademikům podobně smýšlejícího šéfa.
Po 38 letech v akademické sféře, z toho 19 let jako vedoucí katedry (Animal Ecology Uppsala), jsem toho viděl mnoho a několik věcí jsem se I naučil. Zde si dovoluji prezentovat několik postřehů.
1/17 – Souhlaste či nikoliv, je to jen na Vás.
2/17 – Pokud jste vedoucí katedry/ústavu, lidé nepracují pro Vás, ale Vy pracujete pro ně. Určité míra altruismu je klíčová.
3/17 – Studenti magisterských či doktorských programů a PostDoci nejsou Vaše pracovní síla na nudné úkoly. Jsou to Vaši kolegové, kteří jen mají méně zkušeností. Používejte jejich mozek a ne jejich ruce ku prospěchu všech.
4/17 – Studenti bakalářských programů Vás respektují, pokud je dokážete inspirovat. Vyžadování akademických titulů nevyústí v respekt, ale je to překážka rozumného dialogu. K čemu nám jsou tituly?
5/17 – Získávejte kontakty na vyšších místech, Platy a zdroje více závisí na tom, koho znáte, než na tom, co děláte. Klíčové slovo je „strategie“.
6/17 – Pokud máte smlouvu na dobu neurčitou, podporujte mladší kolegy, protože to jsou ti, kteří to po Vás jednoho dne převezmou.
7/17 – Sypat peníze několika jedincům neposílí Váš vědecký výkon. Pouze to posílí jejich ega a to není příliš dobrý výstup.
8/18 – Udržujte diverzitu na pracovišti, protože to zabraňuje intelektuální degradaci. Inbreeding (příbuzenské křížení – v angl. akademickém světě používáno pro najímání vlastních PhD absolventů). Je spolehlivou cestou k průměrné vědě. Mimo jiné, je to zábava mít na pracovišti zaměstnance z rozdílným vzděláním/specializací.
9/17 – Rozdělení zdrojů funguje dle Zákona klesajících výnosů. První grant pro výzkumníka znamená obrovský skok, Xtý grant je prakticky žádnou změnou. Rozdělení zdrojů mezi více schopných vědců posílí Vaši vědu.
10/17 – Pracovní nasazení funguje také dle Zákona klesajících výnosů. Produktivita neroste lineárně s počtem hodin strávených v kanceláři. Jděte domů a dělejte něco jiného, pokud už jste v daný den hotoví – i kdyby to mělo být kolem oběda.
11/17 – Vyhněte se velkým schůzím kateder/ústavů. Je to jen příležitost pro několik extrovertů, aby dělali to, v čem jsou nejlepší – být extroverty. Několik hlasitých kolegů málokdy reflektuje názor většiny.
12/17 – Pokud potřebujete názor lidí, velké schůzky jsou většinou zbytečné. Rozhovory jeden na jednoho Vám většinou dají nejlepší obrázek, zabere to čas, ale stojí to za to.
13/17 – Mějte i život mimo univerzitu. Odpočinek je velmi podceňovaný, ale work-life balanc je důležitější než si myslíte. Dovolená není čas pro dočtení článků a dohnání restů, ale čas na odpočinek.
14/17 – necpěte Vaše jméno na vše, co vyprodukuje Vaše katedra. Nafukuje to Vaše CV do rozměrů, kterým nikdo nevěří a to na úkor CV Vašich mladších kolegů.
15/17 – Poslouchejte, poslouchejte, poslouchejte. Čtení mezi řádky je těžké, ale důležité, abyste pochopili, co dělají lidé v práci i v životě.
16/17 – Všichni máme špatné dny. Nutit lidi do práce místo odpočinku nevede k pokroku, ale přesně naopak. Odpočinek je klíčový.
17/17 – Zapomeňte na „akademický leadership“. Akademici potřebují svobodu, zdroje (peníze a čas) a dobré pracovní prostředí, ale ne „Šéfy“!
Autor: Mats Björklund
Zdroj: https://twitter.com/MatsBEBC/status/1042289713766387713