Proč je zapotřebí mít GISportal?
Informační kanály české geo-scény jsou prázdné a „smrdí korunou“, ale co s tím? Tohle je otázka, která mě trápí již nějakou dobu, a myslím, že nastal čas ji zveřejnit a zeptat se Vás, čtenářů a aktivních účastníků toho problému, co s tím?
V době, kdy jsem studoval geoinformatiku v Olomouci, jsme měli k dispozici několik tištěných časopisů – jedničkou byl GeoBusiness (dříve Geoinformace), poté se k nám občas dostaly firemní časopisy typu ArcRevue, ArcNews, GEODIS news apod. Doba se však mění a dnešní zájemci o informace v tištěné formě jsou odkázáni zejména na ArcRevue. Je nutno podotknout, že nová forma tohoto firemního časopisu je zdařilá a nejeden geoinformatik se do časopisu jednou za čtvrt roku rád začte.
V dnešní zrychlené a přetechnizované době, kdy se na nás informace hrnou ze všech stran, je tištěné médium příjemným zpomalením. Občas je krásné přečíst si o konferenci, která proběhla před měsícem a připomenout si, jaké to bylo. Opakem pak bývají online twitter reportáže z jednotlivých akcí, fotoreporty na Facebooku, Instagramu či krátká videa na YouTube apod., které jsou prakticky okamžitě k dispozici v průběhu každé větší akce.
Co se však stalo s výše zmíněnými tištěnými médii kromě ArcRevue (víceméně Esri orientované)? Když půjdeme podle abecedy:
- ArcNews jsou stále k dispozici, ale jen v angličtině a jsou také silně Esri orientované.
- GeoBusiness bohužel padl (svého času se jednalo o výborný magazín plný vlastních reportáží a článků), nyní se jedná pouze o pdfkový (ne)pravidelný čtrnáctideník, který je smutným obrazem vlastní zašlé slávy.
- GEODIS news byl převeden do online formy, což symbolizuje odchod z výsluní dříve prominentní české firmy, která byla několikrát na pokraji bankrotu.
- Geoinformace (předchůdce GeoBusinessu) jsou nyní RSSkový portál s více než 60 zdroji. Jedná se patrně o nejširší a nejlepší agregátor českých RSS v oblasti geoinformatiky, geodézie aj. Nicméně se stále jedná „pouze“ o agregátor, který postrádá vlastní články, reportáže apod.
A pak je tu GISportal, server, který se vždy profiloval pouze jako elektronické médium bez větších ambicí v oblasti tištěného zpravodajství. Přestože k dokonalosti nám chybí víc než málo, uvědomujeme si, že jsme vlastně poslední alespoň částečně nezávislé médium, které téměř každý den píše o GIS, kartografii a občas o DPZ, geografii, UAV/UAS/RPA aj. Abychom pokryli co největší spektrum již tak roztříštěné geoinformační scény, snažíme se pravidelně rekrutovat redaktory z různých oblastí České republiky, což se stejnou pravidelností padá na neúrodnou půdu.
Proč? Je to proto, že jsme všichni natolik zaneprázdnění vlastní prací, že nemáme čas sdílet své úspěchy i neúspěchy s ostatními? Je to proto, že GISportal není dostatečným partnerem? Za tři roky jsme vygenerovali více než 1 milion pageviews, takže to asi nebude tím, že nás nikdo nečte?!
Druhou stranou mince je prakticky nulová ochota firem inzerovat na webu. Ano, existují firmy, které si stále drží alespoň částečný rozpočet pro online inzerci, ale doby, kdy byly tyto firmy ochotné investovat statisíce ročně do reklamy, jsou patrně již za námi. Tento krok je však podle mého názoru velmi nelogický. Každý měsíc se někde objeví malá firma, která nabízí obecní mapy, kartografické produkty či správu databází. Někdy se takové firmě daří natolik, že se z ní stane start-up, o kterém se mluví i mimo naši scénu – tím myslím například Geosense. V čím dál tím větší konkurenci je právě viditelnost to, co může rozhodnout.
Tento komentář je otevřenou výzvou české geoinformatice. Daří se nám (ne GISportalu, ale českým geoinformatikům) být vidět v zahraničí, ať už v populární či odborných médiích, na velkých konferencích, ale i v byznysu. Pojďme společně udělat něco, abychom byli vidět v České republice (popř. na Slovensku) – publikujme více naše úspěchy i neúspěchy, ať už v GISportalu či jinde. Byla by velká škoda, kdyby se české geozpravodajství zcvrklo jen v RSS kanály firem a výzkumných středisek. Vaše nápady, návrhy, kritiku, opovržení a jiné zprávy dávejte prosím do komentáře, jsem zvědavý, jak to dopadne.
S úctou a očekáváním
Jiří Pánek – spoluzakladatel GISportal.cz