GISportal
Jedeme i díky Vám

Proč je zapotřebí mít GISportal?

Informační kanály české geo-scény jsou prázdné a „smrdí korunou“, ale co s tím? Tohle je otázka, která mě trápí již nějakou dobu, a myslím, že nastal čas ji zveřejnit a zeptat se Vás, čtenářů a aktivních účastníků toho problému, co s tím?

V době, kdy jsem studoval geoinformatiku v Olomouci, jsme měli k dispozici několik tištěných časopisů – jedničkou byl GeoBusiness (dříve Geoinformace), poté se k nám občas dostaly firemní časopisy typu ArcRevue, ArcNews, GEODIS news apod. Doba se však mění a dnešní zájemci o informace v tištěné formě jsou odkázáni zejména na ArcRevue. Je nutno podotknout, že nová forma tohoto firemního časopisu je zdařilá a nejeden geoinformatik se do časopisu jednou za čtvrt roku rád začte.

V dnešní zrychlené a přetechnizované době, kdy se na nás informace hrnou ze všech stran, je tištěné médium příjemným zpomalením. Občas je krásné přečíst si o konferenci, která proběhla před měsícem a připomenout si, jaké to bylo. Opakem pak bývají online twitter reportáže z jednotlivých akcí, fotoreporty na Facebooku, Instagramu či krátká videa na YouTube apod., které jsou prakticky okamžitě k dispozici v průběhu každé větší akce.

Co se však stalo s výše zmíněnými tištěnými médii kromě ArcRevue (víceméně Esri orientované)? Když půjdeme podle abecedy:

  • ArcNews jsou stále k dispozici, ale jen v angličtině a jsou také silně Esri orientované.
  • GeoBusiness bohužel padl (svého času se jednalo o výborný magazín plný vlastních reportáží a článků), nyní se jedná pouze o pdfkový (ne)pravidelný čtrnáctideník, který je smutným obrazem vlastní zašlé slávy.
  • GEODIS news byl převeden do online formy, což symbolizuje odchod z výsluní dříve prominentní české firmy, která byla několikrát na pokraji bankrotu.
  • Geoinformace (předchůdce GeoBusinessu) jsou nyní RSSkový portál s více než 60 zdroji. Jedná se patrně o nejširší a nejlepší agregátor českých RSS v oblasti geoinformatiky, geodézie aj. Nicméně se stále jedná „pouze“ o agregátor, který postrádá vlastní články, reportáže apod.

A pak je tu GISportal, server, který se vždy profiloval pouze jako elektronické médium bez větších ambicí v oblasti tištěného zpravodajství. Přestože k dokonalosti nám chybí víc než málo, uvědomujeme si, že jsme vlastně poslední alespoň částečně nezávislé médium, které téměř každý den píše o GIS, kartografii a občas o DPZ, geografii, UAV/UAS/RPA aj. Abychom pokryli co největší spektrum již tak roztříštěné geoinformační scény, snažíme se pravidelně rekrutovat redaktory z různých oblastí České republiky, což se stejnou pravidelností padá na neúrodnou půdu.

Proč? Je to proto, že jsme všichni natolik zaneprázdnění vlastní prací, že nemáme čas sdílet své úspěchy i neúspěchy s ostatními? Je to proto, že GISportal není dostatečným partnerem? Za tři roky jsme vygenerovali více než 1 milion pageviews, takže to asi nebude tím, že nás nikdo nečte?!

Druhou stranou mince je prakticky nulová ochota firem inzerovat na webu. Ano, existují firmy, které si stále drží alespoň částečný rozpočet pro online inzerci, ale doby, kdy byly tyto firmy ochotné investovat statisíce ročně do reklamy, jsou patrně již za námi. Tento krok je však podle mého názoru velmi nelogický. Každý měsíc se někde objeví malá firma, která nabízí obecní mapy, kartografické produkty či správu databází. Někdy se takové firmě daří natolik, že se z ní stane start-up, o kterém se mluví i mimo naši scénu – tím myslím například Geosense. V čím dál tím větší konkurenci je právě viditelnost to, co může rozhodnout.

Tento komentář je otevřenou výzvou české geoinformatice. Daří se nám (ne GISportalu, ale českým geoinformatikům) být vidět v zahraničí, ať už v populární či odborných médiích, na velkých konferencích, ale i v byznysu. Pojďme společně udělat něco, abychom byli vidět v České republice (popř. na Slovensku) – publikujme více naše úspěchy i neúspěchy, ať už v GISportalu či jinde. Byla by velká škoda, kdyby se české geozpravodajství zcvrklo jen v RSS kanály firem a výzkumných středisek. Vaše nápady, návrhy, kritiku, opovržení a jiné zprávy dávejte prosím do komentáře, jsem zvědavý, jak to dopadne.

S úctou a očekáváním

Jiří Pánek – spoluzakladatel GISportal.cz

6 komentářů
  1. dano napsal/a

    No, myslim ze milion pageviews za tri roky nie je az tak vela. Myslim, ze okrem Cechov Vas citaju aj Slovaci. Za tie tri roky to vychadza tak 1000 na den. A z toho mnozstva potencialnych citatelov z nasich dvoch republik je to malicko. Svedci o tom aj pocet likov z FB. Podla mna odpoved je jednoducha, je to proste stale uzkoprofilova oblast o ktoru z radov laikov nie je velmi velky zaujem a obavam sa ze dlho este ani nebude. Preto uz nefunguju ani tie tlacene media. Ziadnu velku vedu by som za tym nevidel, sme proste maly trh na nieco podobne. Necudujem sa preto ani tomu, ze firmam sa tu nechce inzerovat.

  2. rostanetek napsal/a

    Prvně bych chtěl za sebe poděkovat celé redakci za práci, snahu a čas, které Gisortálu věnujete. Osobně myslím, že Gisportál má velký potenciál a kdyby se podařilo rekrutovat např. z řady studentů (nejen UP) pár nových členů redakce, bylo by to prospěšné pro všechny strany. Jen mi ve výčtu chybí zásluha snad největšího propagátora geoinformatiky v (česko)slovensku Mila Ofukaného – geoinformatika-botka-sk 🙂

    Rád bych se však zastavil u jiné věci, která (ač to na první pohled nemusí vypadat) má s Jirkovým příspěvkem něco společného. Už nějakou dobu si kladu u konferencí, seminářů apod. otázku ohledně zapojení mediálních parnerů. Proč je vždy v seznamu řada mediálních parnerů, když prakticky kromě 1-2 ani jeden z nich o konferenci nepíše ani report z akce, v lepším případě se zástupci těchto médií zastaví spořádat raut, v horším případě ani to ne? Proč může Milo Ofukaný nebo kluci z Gisportálu jezdit přes celou republiku a přinášet tweety, fotit, psát články zatímco někteří “partněři” stěží vystaví tiskovou zprávu? Chápu záměř organizátorů, čím více partnerů, tím větší povědomí, ale zrovna v tomto případě kvantita ani zdaleka neznamená kvalitu. Ty kvalitní média i díky tomutu přístupu pak ztrácejí exkluzivitu, ztrácejí potencionálmí sponzory, ztrácejí čtenáře…

  3. Martin M. napsal/a

    Já myslím, že je to úplně jednoduché – cílovka je strašná malá.
    1 mil. PV navíc není až tak velké číslo. Pokud odečteš bounce rate, mobilní přístupy a lidi s AdBlock, tak to bude určitě ještě méně. Navíc si myslím, že klidně polovina čtenářů jsou studenti gisů a příbuzných oborů, kteří nic nenakoupí…. Menší nové firmy, o kterých píšeš, tady asi taky svou cílovku nenajdou. Pro ty je lepší oslovit periodika, která přistanou na stolech starostů a zastupitelů. Velkým firmám stačí vydat tiskovou zprávu a tam vše schovat. No a protože je potřeba mít obsah, každý to rád zveřejní. Je to prostě dost okrajový obor :/ Možná by stálo za to zkusit affiliate, či PPC jako partner nebo jiné prodejní kanály. Někoho může odradit i to, že na webu není ceník a přehledné statistiky návštěvnosti s představením typického návštěvníka.

  4. martin napsal/a

    Přijdu ráno do práce, otevřu internety a první, co na mě vysočí, je tenhle článek. Mám GISportál moc rád, přímám proto výzvu a podělím se o svůj názor. Úvodní výčet GIS médií ve stavu klinické smrti je tu správně: položka za položkou, časopis za časopisem, všechny si o tenhle konec už dávno koledovaly. Nevzpomínám si, že bych v kterémkoliv z nich našel odpověď na otázky, které mě zajímaly. Všechno to byly nudné plátky sloužící ze všeho nejvíc ke komerční prezentaci nástrojů, které jsou sice možná skvělé, ale většina čtenářů pro ně nemá využití. Vydavatelé těchto “médií” zřejmě pochopili, že stejně dobře jim může posloužit newsletter nebo stručný čtvrtletník v elektronické podobě, zaslaný přímo potenciálním klientům, a přestali vyhazovat peníze za tisk a distribuci. Tleskám, škoda, že je to nenapadlo už o pár let dřív, ušetřila by se hromada kvalitního křídového papíru.
    A pak tu máme GISportál, který se – dle vašich slov i dle mé dlouhodobé zkušenosti – snaží prezentovat trochu jinak. Vedle komeční propagandy tu máme zmínky o dění ve světě, profily lidí z oboru, sem tam i popis nějaké nové technologie. To je fajn, ale podle mého je to pořád dost málo. Pokud hledáte odpověď na otázku z úvodního odstavce – “Co s tím, že kanály české geo scény jsou prázdné a smrdí korunou?”, měli byste se podívat pravdě do očí. Slova kartografie a geoinformatika jsou v dnešním světě – v tom, kde vznikají skvělé technologie, kde firmy rostou a třeba také platí za inzerci – asi podobně atraktivní jako archeologie nebo estetika. Stručně řečeno – nikoho nezajímají. A přitom lidé z této oblasti spoustu nástrojů fungujících na bázi GIS už dávno využívají. Každá firma dnes používá datovou analytiku, v každé druhé mobilní aplikaci najdete mapu, za dva roky bude každý pořádný markeťák využívat technologii ibeacons. Když se na GISportálu pokusím vyhledat něco o ibeacons, co zjistím? Nic. Leaflet, PostGIS, real time vizualizace, vector tiles? Nic…
    Jestli chcete přežít a prosperovat, musíte začít u sebe. Začněte vytvářet pestrý obsah a cílit na ty, kteří mohou vaše informace využít, ideálně na nich vydělat, a na oplátku vás třeba podpořit. Přilákejte nové čtenáře. Začněte pořádat setkání. Vytvořte diskusní platformu. Hledejte nové cesty, jak GISportál propagovat. Ufňukaná výzva k tomu, aby firmy nabízející obecní geoportály začaly více inzerovat, to nespraví. K čemu platit reklamu, když nebude mít publikum?
    Pokud byste obsah dokázali doplnit třeba o série tutoriálů k jednotlivým technologiím, jste hned o krok blíž k tomu stát se oblíbeným a navštěvovaným médiem, které si na sebe dokáže vydělat. Začal bych analýzou toho, kdo přesně je vaše cílová skupina (geodeti zeměřující pole? státní úředníci? územní plánovači? vývojáři webových a mobilních aplikací? studenti, snažící se najít oblast svého budoucího uplatnění?), co vám může přinést a jak ji oslovit. Nápověda: první tři skupiny vás opravdu nespasí.

    1. Pavel napsal/a

      A má pravdu chlapec jeden.
      Třeba více článků, návodů a běžných úloh pro laické GIS pro úroveň střední školy.

  5. Jachym napsal/a

    Psaní je holt práce a ani i když baví, dlouhodobě se to jenom pro zábavu dělat nedá. Na to to žere moc času.

    Já myslím, že GISPortál má celkem dobrej směr. Mám výhrady k textům z konferencí ale asi je to dáno tím, že autoři jsou v podstatě taky dobrovolníci.

    Takže aby to nebyla dobrovolná činnost: chtělo by to peníze. Firmy neinzerují, protože tady asi nejsou jejich zákazníci? Víme kdo čte GISPortál, aby mohly firmy vědět, pro koho inzerovat?

    No a pokud se nenašli inzerenti, tak je čas na začít hledat abonenty? A co z toho budou abonenti mít?

Podělte se s Vaším komentářem

Emailová adresa nebude zveřejněna