Solární UAV řešení – jak lítat dlouho a daleko
Britská firma Astrium zabývající se kosmickými technologiemi letos úspěšně provedla další ze série testů UAV Zephyr. Let se uskutečnil letos v srpnu nad vojenským zkušebním prostorem v arizonské Yumě. Na projektu spolupracuje Astrium, jako evropská jednička v oboru, společně s anglickým ministerstvem obrany s několika dalšími subjekty. Projekt běží v rámci programu HAPS (High Altitude Pseudo-Satelitte) již několik let. Cílem toho projektu je vývoj nových průzkumných, zpravodajských, meteorologických nebo komunikačních systémů.
Poslední test, při kterém byl letoun Zephyr dálkově řízen autopilotem a satelity sloužil k prověření nových vylepšení a úprav speciální konstrukce. Při letu se ze solárních panelů nabijí speciální akumulátory sloužící v noci k pohonu. Tak je letoun schopen vydržet ve vzduchu týdny a urazit velké vzdálenosti bez mezipřistání. Zephyr letěl při srpnovém testu přes dva týdny (336 h) ve výšce přesahující 21km. Podle Mezinárodní letecké federace (FAI) drží světový rekord v délce i výšce letu z roku 2010. Zephyr váží pouhých 53 kg a to navzdory rozpětí křídel dosahující 22,5 m. Konstrukce je vyrobená ze speciálních uhlíkových vláken, která jsou známá svojí vysokou odolností, nízkou hmotností a zároveň pevností.
Zephyr byl vyvinut pro vojenské ale i civilní využití, díky pohybu nad oblačností a běžným leteckým provozem poskytuje v reálném čase letecké snímky vysokého rozlišení nad rozsáhlými plochami. Výhody takového letounu vidí autoři projektu v levném provozu a schopnosti dlouhého letu bez nutnosti doplňování pohonných hmot. Civilní využití se plánuje v zemědělství, lesnictví, monitoringu požárů nebo rybolovu. Zephyr by měl vykonávat široké spektrum činností od komplexního monitoringu specifických oblastí přes např. snímkování cest, monitoring jevů v atmosféře nebo ochrany hranic.
Kromě Zephyru existují i další zajímavé projekty jako NASA Pathfinder, solárně poháněný UAV sloužící pro výzkum atmosféry a komunikačních technologií. NASA od 80. let vyvinula několik verzí: Pathfinder Plus, Centurion či největší Helios. Pathfinder má podobně jako Zephyr záložní baterii zajišťující na několik hodin pohon v noci. Pathfinder vydrží letět kolem 14 až15 h.
Solar Eagle je projekt pod záštitou americké agentury DARPA a firmy Boeing. Jejich cílem je vývoj solárně poháněného letounu operujících ve výškách kolem 20 km a vydržet by měl letět 30 až 90 dnů, čímž by měl v délce letu překonat Zephyr. Komunikaci by měl zprostředkovávat až na vzdálenost 1000 km. Teoreticky by bylo možné pokrýt libovolně velkou oblast, např. území státu několika stroji. Konečným cílem projektu je let trvající až několik měsíců. Testování by mělo začít v roce 2014.
Solar Impulse je ambiciózní švýcarský projekt vedený Bertrandem Piccardem a Andrém Borschbergem. O jejich solárně poháněných letadlech se mluví v mediích spíše v souvislosti s překonáním určité vzdálenosti, než jako nástrojích pro využití v DPZ. Jeden ze zakladatelů, Bertrande Picard, se proslavil prvním nonstop letem v balónu kolem Země v roce 1999. Solar Impulse má na rozdíl od výše zmiňovaných letadel posádku, proto se tedy neřadí mezi UAV. Ostatně za zmínku stojí 26 hodinový noční let (2010), mezikontinentální let ze Švýcarska do Maroka (19 h) v roce 2012 nebo let přes USA s několika mezipřistáními z roku 2013. V roce 2015 mají Švýcaři v plánu oblet Země.
Autor: Ivo Hintnaus