UtilityReport je aplikace, která zjednodušuje proces vyjádření k existenci sítí na straně žadatele, příjemce žádosti a příslušného stavebního úřadu. Mimo standardní možnosti vstupu skrze portál MAWIS nebo webové stránky měst a krajů, je možné NOVĚ přistupovat do aplikace také z Portálu občana.
Přístup k aplikaci UtilityReport je teď ještě o něco snadnější a služba občanům dostupnější. Od začátku dubna je možné se do ní přihlásit prostřednictvím Portálu občana, v němž stačí si pouze přidat službu Vyjádření k existenci technické infrastruktury, kterou provozuje Kraj Vysočina a díky ní může občan hromadně vytvářet žádosti o vyjádření k existenci technické infrastruktury na území celého kraje. Po přihlášení uživatele na Portálu občana prostřednictvím elektronické identifikace služba přebírá na rozhraní jeho e-identitu, což v praxi znamená, že po vstupu do aplikace UtilityReport proběhne automaticky přihlášení, převzetí údajů a jejich vyplnění do formuláře nové žádosti. Do budoucna se připravuje integrace ve spolupráci s dalšími kraji, na jejichž území bude možné službu takto také využít.
UtilityReport se stále vyvíjí a brzy přibydou nové funkcionality a vylepšení. V nejbližší době bude například vytvořeno rozhraní na podatelnu ČEZ, díky němuž budou uživatelé moci podávat žádosti elektronicky. Do služby přibyde i možnost nákupu multilicencí pro více uživatelů v jedné společnosti, které bude možné sdílet či nikoliv. A kromě vyjádření k existenci inženýrských sítí se připravuje možnost žádat o vyjádření, které souvisí s jednotlivými dotčenými orgány státní správy, jakými jsou třeba hasiči, hygiena a doprava atd.
Aplikace UtilityReport, která umožňuje rychlé a snadné odeslání hromadné žádosti dotčeným správcům sítím v místě plánované stavby, funguje již od roku 2009. V současné době ji podporuje 8 krajů a více než 500 měst. Díky tomu může uživatel v dostupném kraji podat až 3 hromadné žádosti za rok, a to se základními funkcemi a velikostí zájmového území. To plně dostačuje pro běžného občana, který chce stavět například dům či garáž.
Tvůrci UtilityReportu usilují o to, aby tento online nástroj fungoval jako veřejná služba občanům na co nejvíce místech. „Celý proces zajištění vyjádření k existenci sítí bývá administrativně, časově i finančně náročný, a proto se snažíme, aby aplikace UtilityReport vše co nejvíce usnadňovala a aby službu mohli občané využívat i v ostatních krajích a městech,” vysvětluje ředitel marketingu a komunikace Mgr. Lukáš Opat ze společnosti HRDLIČKA, která službu UtilityReport provozuje.