GISportal
Jedeme i díky Vám

Rozhovor s Janem Zvoníkem: Jaké to bylo v Silicon Valley?

Na začátku roku jsme psali o tom, že se společnost Geosense chystá do Silicon Valley. Jaké to tam bylo očima Jana Zvoníka?

Jan Zvoník vystudoval práva na brněnské Masarykově univerzitě. Po škole pracoval tři roky v advokátní kanceláři, poté jako manažer působil pět let v softwarových společnostech zabývajících se mobilními a informačními technologiemi. V roce 2009 stál spolu s Ladislavem Čapkem u zrodu společnosti Geosense.

1. Jak jste se, jakožto vystudovaný právník, dostal ke geodézii?

Založit firmu zabývající se mapami napadlo Láďu Čapka, se kterým jsme se setkali při studiu MBA. Jeho nápad si mě získal, neboť se mi mapy vždy líbily a cítil jsem v tom opravdu zajímavou příležitost.

2. S jakou vizí jste Geosense zakládali?

Naší vizí bylo přinést revoluci do poklidného oboru prostorových informačních systémů. Poměrně záhy poté jsme si vytyčili cíl udělat z geoinformačních systémů uživatelsky srozumitelné a finančně dostupné nástroje pro širokou skupinu zákazníků.

3. Podařilo se Vám tuto vizi, respektive cíl naplnit?

Myslím si, že ano. Samozřejmě jsme si však vědomi toho, že je stále na čem pracovat a že toho máme ještě dost před sebou.

4. Co považujete za největší úspěch spojený s Geosense?

Jednoznačně naši schopnost prosadit se na trhu, o kterém nám všichni říkali, že je plně saturovaný. Za úspěch však považuji i to, že se na naši práci dívali s uznáním i odborníci z amerického Silicon Valley.

5. Jak se o Vaší práci dozvěděli ve Spojených státech?

Díky úspěchu v soutěži CzechInvest se nám podařilo získat grant, který nám umožnil odcestovat do USA. Získání grantu přitom nebylo vůbec jednoduché – většina firem, které se do programu hlásily, chtěla jet právě do Silicon Valley. Věřili jsme ale tomu, že produkt, na kterém v současné době pracujeme, je natolik dobrý a má takový obchodní potenciál, že v soutěži uspějeme.

6. Silicon Valley je jedním z nejznámějších IT center na světě…

To určitě. Naší základnou bylo přímo San Francisco, které se stává světovým hlavním městem informačních technologií. Působili jsme v inkubátoru RocketSpace, o kterém se zase říká, že je v současné době nejlepším tzv. „coworking space“ v celém Silicon Valley. Je to velice inspirativní místo, ve kterém je možné potkat celou řadu zajímavých lidí od vývojářů až po investory.

7. S jakými cíli jste do USA odcestovali?

Naším hlavním cílem bylo etablovat se na americkém trhu – založit místní firmu a získat místní zákazníky. Dalším cílem bylo dostat zpětnou vazbu na naši práci, neboť v Silicon Valley vám každý upřímně řekne, co si o vaší práci myslí. Díky tomu můžu nyní s radostí říct, že jsme se s Geosense vydali správným směrem.

8. Znamená to úspěšné splnění Vašeho cíle?

To je samozřejmě běh na delší trať. Můžeme ale již nyní říci, že jsme na velmi dobré cestě, neboť se nám podařilo rozpracovat projekty pro konkrétní zákazníky v USA.

9. V čem vidíte největší přínos Vaší cesty do USA?

Kromě obchodních příležitostí je to nasátí úžasné místní dynamické atmosféry, která se nachází pouze a jen v San Franciscu a Silicon Valley. Naučili jsme se také, že některé věci lze řešit daleko efektivněji, než jak jsme je dělali dosud. I to byl jeden z důvodů, proč jsme nakonec dali příležitost se do San Francisca podívat i dalším lidem z týmu, protože jsme si jistí, že je to neopakovatelná zkušenost.

10. Jaká konkrétní nová řešení se Vám podařilo díky pobytu v USA implementovat?

V USA jsme nejprve dopracovali několik starších projektů, které se nám podařilo dodělat rychleji, než by tomu tak bylo v ČR. Vytvořili jsme však i nová řešení šitá na míru místním podmínkám, například produkt Zoning Analyzer. Ten umožňuje firmám působícím na trhu s realitami analyzovat pozemky pro koupi a se získanými daty dále pracovat.

11. Jistě jste za dobu pobytu v USA stihli odpozorovat americkou geoinformační scénu. Jak je na tom v porovnání s tou českou?

Je to trochu paradoxní situace. Na jednu stranu z USA pocházejí velké geoinformační firmy, jako ESRI nebo Intergraph, které definují celý obor již dlouhá léta, a na druhou stranu jsou v USA velké segmenty trhu, které jsou zatím stále neprobádané. Také digitalizace, na kterou jsme v ČR u spousty věcí zvyklí, je v USA mnohem menší.

12. V čem se liší přístup k práci v Silicon Valley a v Praze?

Těch rozdílů je tolik, že by to vydalo na román. Hlavní rozdíl vidím v jiném přístupu ke komunikaci. V Silicon Valley je každý otevřený ke komunikaci s kýmkoliv, což velmi usnadňuje práci i jednání s potenciálními klienty a zákazníky.

13. Jaké jsou Vaše podnikatelské cíle do budoucna?

Naším prvořadým cílem je nyní upevnit pozici ve Spojených státech. Co se týká Česka a Slovenska, zaměřujeme se v současnosti především na expanzi do jiných segmentů trhu, kde vidíme stejný, či dokonce větší potenciál než v oblasti samosprávy.

Zdroj: Geosense

Share
Share