GISportal
Jedeme i díky Vám

Od „Hello, World!“ až po AR webové appky – díl 5. (Markery nejen v Augmented Reality)

Co jsou to markery? Zjednodušeně se jedná o „značky“/vzorce, které dokáže počítač/mobil přečíst pomocí aplikace a v závislosti na připraveném programu nějak zareaguje. Můžete tedy na místě markeru ukázat rotující zeměkouli, či spustit nějaký proces, apod. Přestože se moderní AR aplikace nyní staví spíše na markerless technologii, tedy bez použití markerů, pro moje aplikace bude důležité, aby lidé s markery mohli pohybovat a tudíž se jim asi nevyhnu.

Zatím jsem používal primárně Hiro markery, ale existuje jich více – Kanji, ARTag, aj. Ty nejčastější markery jsou již přednastaveny v knihovnách např. AR.js Jak přesně toto „nastavení“/“učení“ funguje jsem zatím ještě nezkoumal, každopádně, pokud máte nějaký „klasický“ marker, tak jej načtete např. takto:

    <a-marker-camera preset='hiro'></a-marker-camera>

nebo jsem viděl i takovou možnost:

let patternArray = ["letterA", "letterB", "letterC", "letterD", "letterF", "kanji", "hiro"]

která načítá více markerů zaráz, a vy pak definujete ve složce, jak každý marker vypadá:

let markerControls = new THREEx.ArMarkerControls(arToolkitContext, markerRoot, {

                type : 'pattern', patternUrl : "data/" + patternArray[i] + ".patt", });

k čemuž logicky musíte na začátek stránky vložit odpovídající skripty:

<script src="threex/threex-artoolkitsource.js"></script>

<script src="threex/threex-artoolkitcontext.js"></script>

<script src="threex/threex-arbasecontrols.js"></script>

<script src="threex/threex-armarkercontrols.js"></script>

Tyto příklady beru z ukázky s více markery (GitHub).

 

Nicméně, aby to nevypadalo, že markery jsou jen pro rozšířenou realitu, dovolím si ukázat několik zajímavých příkladů, jak jich lze, ve spojení s GIS, využít i v územním plánování či gamifikaci GIS.

Ukázka č. 1 – Mestometer

Mestometer je kolektivní interaktivní hra ze Slovenska, za kterou stojí Samuel Velebný a kolektiv. Jedná se o zajímavé propojení IT, architektury, gamifikace, participace a komunitního plánování.

 

Ukázka č. 2 – Colortizer

Colortizer je open source vyvinutý Irou Winder z MIT (GitHub) a byl vyvinut primárně pro project CityScope. Podobně jako Mestometer je napsaný v Processingu, ale jeho zdrojový kód je kompletně otevřený a dostupný. Obdobně jako první ukázka převádí markery, které čte pomocí webkamery, a přidává jim nějaké hodnoty/vizualizace.

 

Ukázka č. 3 – Tangible Landscape

To, že markery nemusí být nutně jen značky typu QR kód či Hiro ukazuje Tangible Landscape, kde jsou jako markery použity různé formy barevných plošek či kostek. 

V tomto postu jsem vlastně neukázal žádný svůj vlastní výtvor či nějaký pokrok, ale už jen to, kolik jsem toho musel přečíst, abych pochopil, jak markery fungují a kolik zajímavých linků jsem objevil, beru jako pokrok sám o sobě.

Mějte se hezky a díky za komentáře.

Jirka Pánek

 

 

Share

Podělte se s Vaším komentářem

Emailová adresa nebude zveřejněna

Share