GISportal
Jedeme i díky Vám

Od „Hello, World!“ až po AR webové appky – díl 2.

V prvním díle tohoto seriálu jsem popsal moji úvodní motivaci k tomu začít se učit „programovat“ a mírně jsem nastínil můj cíl – tedy zvládnout skrze webové rozhraní (ideálně na mobilním zařízení) pracovat s objekty v rozšířené realitě (AR – Augmented Reality), ideálně nad mapovým podkladem. Dříve než začnu popisovat své začátky s psaním kódu, chtěl bych vysvětlit ještě pár detailů.

Název tohoto seriálu je Od „Hello, World!“ až po AR webové appky. Co je to AR a jaké mohou být webové aplikace s využitím AR jsem ukazoval v prvním díle. Zajímavou mobilní aplikací využívající AR je také například Visit.More, která mě opravdu uchvátila, ale těch zajímavých aplikací je opravdu mnoho.

Barokní zámek Kuks skrze aplikaci Visit.More

Proč je tedy v názvu Hello, World!? Jedná se o jeden z prvních textů, který se učí při programování, či se objevuje jako defaultní zpráva při nastavení blogů, apod. Docela hezky je to popsané na wikipedii, kde je mimo jiné i tato zmínka. „První známý výskyt použití slov „hello, world“ v počítačové literatuře se objevil roku 1972 v Kernighanově knize Tutorial Introduction to the Language B:

main( ) {
  extrn a, b, c;
  putchar(a); putchar(b); putchar(c); putchar('!*n');
}
a 'hell';
b 'o, w';
c 'orld';

Je to tedy téměř padesát let od těchto prvních řádků programového kódu až k dnešním AR webovým aplikacím, a já se těch padesát let vývoje zkusím nějak pochopit a možná i naučit. V rámci seriálu zde budu vkládat odkazy na zajímavé zdroje a tutoriály, které budu používat. Rád bych na začátek zmínil nějaké inspirace, které mě také motivovaly začít.

Moje vzory:

  • Online mapy – kamarád, spolužák a kolega Rosťa Nétek, autor knihy Webová kartografie.
  • Programovací guru – kamarád, spolužák a kolega Ondra Růžička, se který už od roku 2014 vymýšlíme a vylepšujeme platformu PocitoveMapy.cz, a kterému vždy posílám úryvky svého kódu s prosbou „Nevíš proč mi to nejede?“. Ondra zatím nikdy nezklamal a vždy věděl, kde jsem udělal nějakou školáckou chybu 🙂
  • Propagátor/ři otevřených řešení – především Jáchym Čepický, jehož blog, který již není aktivní, jsem jako student dost hltal.
  • Honza Brus – další kolega z olomoucké geoinformatiky, který má neuvěřitelný přehled a i díky jeho radám a ukázkám jsem se vlastně rozhodl jít směrem AR v oblasti participativního plánování.
  • „Sci-fi“ využití GIS – Již zmíněná MIT Media Lab a jejich projekt CityScope, který je kompletně open-source a dostupný na GitHubu, nebo v jejich prostředí.
  • Ariel Noyman – výzkumník na MIT, který se zabývá propojením měst (Smart Cities) a technologií jako je CityScope. Když jsem si s ním psal ohledně mého výzkumu a snažil jsem se získat nějaké rady, kde/jak začít s tvorbou AR modelů pro participativní plánování, tak jsem získal docela zajímavou zpětnou vazbu. Myslel jsem, že je možné pracovat v nějakých existujících softwarových platformách, ale jeho odpověď: „There is certainly no ‘optimal’ platform, only the one optimal for your project. The reason webgl is exciting is because it is virtually platform and device agnostic. Unity is great for prototyping, but I think that as researchers we also have a small role in promoting FOSS over industry products. In both cases coding will be involved, and doing webgl will also teach you JS and GLSL, both useful for other projects.“

Hlavně ta zvýrazněná část (tu jsem zvýraznil já, ne on v emailu) mě utvrdila v tom, že (vlastní) otevřený kód je na západě, a především ve vědě, považován za známku kvality, takže o důvod víc se do toho pustit!

Jirka Pánek

Share

Podělte se s Vaším komentářem

Emailová adresa nebude zveřejněna

Share